Tarieflijst maken voor je blog?

Het maken van een tarieflijst kan heel erg handig zijn als je als blogger regelmatig te maken krijgt met bedrijven die willen samenwerken. Je maakt eenmaal een lijst, en die stuur je steeds via de mail naar het bedrijf die erom vraagt. Veel makkelijker dan steeds maar weer je hele lijstje te moeten typen. Maar hoe maak je nou zo’n tarieflijst, en wat moet daar allemaal in staan?

Een tarieflijst kan heel kort, maar ook heel lang zijn. Mijn document is niet heel lang, en bevat maar een halve pagina met prijzen die ik hanteer voor bepaalde diensten. Maar hoe stel je nou zoiets op? Heel simpel. Begin bij het begin. Hieronder zal ik stap voor stap uitleggen hoe je zo’n lijst maakt, en wat je er allemaal in kunt zetten.

Tarieflijst maken

Allereerst is het belangrijk dat je voor jezelf na gaat welke diensten je wel of niet wilt aanbieden. Zelf houd ik bijvoorbeeld helemaal niet van die opspringende banners als je op een website komt. Die wil ik dus niet op mijn blog hebben en laat die dienst dus niet toe. Het beste is om dit dan niet in je tarieflijst te vermelden, maar enkel de diensten die je wel aanbied. Denk hierbij aan winacties, reviews, advertorials, en alles wat je kunt bedenken. Zet dit allemaal netjes in een tabel zodat het duidelijk en overzichtelijk is. Wat ook erg handig is, is om de prijzen inclusief en exclusief BTW te vermelden. Bedrijven vragen namelijk altijd om prijzen inclusief BTW. Daarnaast is het belangrijk welke regels/eisen of voorwaarden jij hanteert. Bijvoorbeeld dat je wel of niet met do-follow werkt, of hoeveel links je maximaal wilt verwerken. Mijn tarieflijst heb ik in dezelfde lay-out gemaakt als mijn mediakit en manifest. Zo blijft mijn website herkenbaar, en laat ik alles terugkomen in deze documenten.

Wat moet er allemaal in staan?

Wat moet er allemaal in een tarieflijst staan? En wat is handig om te vermelden.
– Welke diensten je aanbied
– Prijzen in- en exclusief BTW
– Voorwaarden en/of eisen die jij hanteert
– Email adres waarnaar ze kunnen mailen als er onduidelijkheden zijn

Ga eens op zoek naar wat jou uniek maakt, en laat dit terug komen in je tariefkaart. Zorg ervoor dat bedrijven jou als merk kunnen herkennen, en onthouden! Hoe je je bedrag vaststelt voor op de tariefkaart zijn op internet onwijs veel verschillende artikelen over. Ieder met een eigen reken formule. Ik hanteer die van Lisanneleeft, waar je een startbedrag hebt van 50euro, en voor elke 1000 bezoekers 10euro erbovenop. Je kunt voor 500 bezoekers dus 5euro erbij doen, etc. Ik zat eerst op 75euro exclusief BTW, maar inmiddels is dat bedrag alweer gestegen omdat mijn bezoekers flink omhoog zijn gegaan.

Heb jij al een tarieflijst, en wat heb jij er allemaal in staan?

Volg:

1 Reactie

  1. 9 september / 10:19

    Fijne informatie! Ik heb nog geen tarieflijst en verdien ook (nog) niks via mijn blog. Wellicht in de toekomst!