Er moet me echt even wat van mijn hart. Mijn slechte ervaring met Ankerstore als verkoper! Een maand lang, heel september 2021, heb ik een deel van mijn producten via Ankerstore proberen te verkopen. Gelijk bij het opzetten van de winkel ging het al fout. Om nog maar te zwijgen over de bestellingen en de afhandeling daarvan!
Waarom jij als verkoper, en eigenlijk ook als inkoper geen gebruik moet maken van Ankerstore?
In september 2021 heb ik een deel van mijn producten via Ankerstore proberen te verkopen. Er kwamen al gelijk een aantal bestellingen binnen waar ik in eerste instantie erg blij mee was. Maar dat veranderde al snel en ook daarna werd het alleen maar erger en slechter!
Slechte ervaring werd een nachtmerrie!
Toen ik de eerste bestelling na een paar dagen binnen kreeg zag ik al meteen waarom dit platform voor problemen zou kunnen zorgen. Er is namelijk geen voorraadbeheer mogelijk. Of jij als ‘groothandel’ bijvoorbeeld 10 stuks van dat ene item hebt en een klant wil er 30, dan kan je op het platform niet maar 10 stuks invoeren. Dat betekend dat bij elke bestelling die je krijgt er ook hoeveelheden tussen zitten die je niet op voorraad hebt. Maar dat vond ik op zich nog niet het ergste na wat ik daarna allemaal mee ging maken met dit platform!
De bestellingen verder afwerken ging op zich prima, het lukt me om de hoeveelheden aan te passen voordat de bestelling geaccepteerd werd. Voor een aantal landen namelijk Frankrijk, Nederland, Duitsland en België kun je een gratis UPS verzendlabel uitprinten. Je betaald 20% commissie op de eerste bestelling van de klant, de keren daarna betaal je 10%.
Maar toen ging mijn eerste slechte ervaring over naar een nachtmerrie! Namelijk de bestelling werd verzonden en vervolgens moest ik wachten tot de koper had aangegeven dat de bestelling ontvangen was. Want pas daarna zou ik worden uitbetaald.
En toen begon de nachtmerrie!
Wat me meteen opviel is dat als ik de buitenlandse verkopers een berichtje deed omdat ik een melding kreeg dat het pakket bezorgd was. Als ik een berichtje deed naar de buitenlandse bezorgers werd er bijna gelijk in het systeem aangegeven dat het pakket bezorgd was. Maar dit werkte niet bij de Nederlandse verkopers. Sterker nog, er is zelfs 1 iemand die de items uit het pakket zelfs al op haar webshop verkoopt maar nog steeds niet heeft aangegeven het pakket te hebben gehad. Daarbij was er bij haar bestelling iets kapot en dit wilde ik dan graag retour en daarna zou ze het geld terug krijgen (want Ankerstore doet zelf niet aan retouren of andere regelingen dus dit moet je zelf regelen). Nu vind ik een retour niet erg, maar ik wil het product dan wel terug! Nooit meer wat gehoord van de verkoper, en dat is inmiddels alweer anderhalve week geleden!
Dan nog een Nederlandse webshop die bij mij heeft ingekocht en helemaal niet reageert op mailtjes. Nu heb ik echt zelf een hekel aan bellen, maar ik denk dat ik dit toch maar ga doen. Ik bedoel, het is niet een paar euro wat ik moet krijgen van ze, het gaat echt om onwijs veel geld en heel veel zeer waardevolle items!
Nog niet alles!
Als laatste iets wat me onwijs tegen staat aan dit platform wat zoals ze zelf zeggen een goed platform is voor kopers en verkopers. Is de uitbetaling! Los van dat je dus als bedrijf mag hopen dat de inkopers je bestelling ooit bevestigen en deze dus uitbetaald krijgt, hoop je ook dat je wel bevestigde bestellingen worden uitbetaald. Er is 0,0% duidelijk over wanneer je wordt uitbetaald. Er wordt niet geantwoord op mailtjes die je stuurt, de klantenservice is niet bereikbaar (je krijgt een antwoordt; daar komen we op terug en vervolgens hoor je al 3 weken niets!).
Dus of ik mijn geld ooit zie, wanneer ik mijn geld ooit zie? Wat in ieder geval zeker is, dat ik mijn producten van het platform heb afgehaald. Ik wil eerst mijn geld krijgen voordat ik heel misschien ooit nog ga overwegen om via dat platform te verkopen. Maar die kans acht ik zelfs na alle betalingen zeer klein! Ik vind het echt belachelijk dat je als verkoper zo weinig bescherming hebt, zeker als je dit soort grote bestellingen hebt en met zoveel waarde.
Heb ik überhaupt een goed woord over voor dit platform? Enkel dat ik mijn producten aan een breed publiek kon laten zien, dat ik zelfs bestellingen uit Frankrijk en Duitsland kreeg, maar het zou dan ook heel fijn zijn als je je geld voor die bestellingen gewoon krijgt!!
Vraag aan jou: Wat zou jij doen in mijn situatie? Zou jij de klant opbellen (mits Nederlands) dat ze de bestelling moeten bevestigen? Want alles is bezorgd en wordt zelfs al via hun webshops verkocht!
Ja ik zou zeker de klant even bellen en uitleggen dat het bevestigen van de bestelling via Ankor heel belangrijk is voor jou omdat je anders niet uitbetaald krijgt. Waarschijnlijk heeft de klant dat helemaal niet in de gaten, maar voor jou wel super rot.