Hoe ik mijn blog financien bijhoud

Sinds ik samenwerk met bedrijven en mediabureau houd ik keurig mijn financien bij. Maar hoe doe ik dat, en waar let ik allemaal op? Hoe ik mijn blog financien bijhoud laat ik je graag zien in dit artikel. Zelf vind ik dit de prettigste manier, maar mocht jij het anders doen, laat het dan weten in de reacties zodat we elkaar hiermee kunnen helpen. Ik zeg niet dat mijn manier de beste is, maar wel het makkelijkste!

Ergens rond maart 2015 kocht ik een klein A6 notitieboekje bij de Hema, met doel; het bijhouden van mijn inkomsten. Ik hield eigenlijk niet bij wat ik allemaal uitgaf aan mijn blog, maar doe dit sinds begin 2017 wel. Had al snel een idee hoe ik het wilde bijhouden, en de eerste stap naar iets groters was gezet. Hoe ik dit doe, en wat ik allemaal opschrijf vertel ik hieronder.

Mijn blog financien bijhouden

Per jaar houd ik een lijstje bij wat ik ontvang voor mijn blog. Dit zijn ook producten die ik moet reviewen. Nu ik nog best wel een kleine blogger ben (nou ja ik zit rond de 2000 unieke bezoekers per maand), is het makkelijk om ook die spulletjes bij te houden in een notitieboekje. Wellicht dat als je veel producten opgestuurd krijgt het niet handig is om dit in het zelfde boekje bij te houden. Maar hoe ziet dat er dan uit?

Allereerst heb ik een standaard lijstje met dingen die ik moet invullen.
– Naam bedrijf
– Opdracht
– Datum
– Product (of Bedrag)
– t.w.v (ontvangen datum)
De onderste 2 verschillen als ik een betaalde opdracht schrijf, of een product review. Hoe ik het dan invul is zo:
– Naam bedrijf : xxx
– Opdracht : Review artikel
– Datum: 29-3
– Product: zonnebril
– twv : 10
Of
Bedrag: 75,00 exclusief btw
Ontvangen datum: 29-3

Steeds als er een nieuw jaar begint sla ik 1 pagina over, en plak ik er een washi tape op de bovenkant van de pagina met daarop het jaartal. Dit werkt voor mij prima, en is ook erg overzichtelijk. Heel handig bij de belastingaangifte in April ieder jaar, maar ook als je even wilt kijken of je al eerder met dat bedrijf hebt samengewerkt. Met een gekleurde stift onderstreep ik als het gaat om een review of een betaald artikel. In 2015 en 2016 gebruikte ik geel en groen, heb ik dit jaar gekozen voor roze en paars.

En de uitgaven dan?

Omdat ik die eigenlijk nog maar sinds deze maand bij houdt, omdat ik een btw nummer heb aangevraagd, heb ik hier nog maar weinig ervaring mee. Wel bewaar ik altijd bonnetjes van dingen die ik voor mijn blog heb gekocht. Zo kan ik dat opgeven bij de belastingdienst onder hetzelfde kopje als ik mijn inkomsten daarvan doorgeef. Maar sinds begin deze maand houd ik ook in een notitieboekje bij wat ik uit geef. Dus bijvoorbeeld mijn hostingskosten, spulletjes die ik nodig heb voor mijn blog, of voor het maken van foto’s. Dit doe ik in een ander notitieboekje dan het uitgaven boekje. Zo houd ik die dingen wel gescheiden, en blijft het overzichtelijk. De bonnetjes bewaar ik sinds kort in een doos die ik daar speciaal voor heb staan.

Houd jij je blog in en uit gaven bij? Zo ja, hoe doe jij dat dan?

Volg:

3 Reacties

  1. 16 april / 08:43

    Goed georganiseerd hoor en thanks voor de handige tips. Wij zijn nog niet ingeschreven bij de KvK. Maar zijn hier wel over aan het nadenken.

  2. 16 april / 12:13

    Wat handig eigenlijk! Zelf houd ik het eigenlijk nog niet bij.. maar ik sta ook nog niet ingeschreven bij de KvK. Bedankt voor de handige tips!

  3. Ik ben normaal heel georganiseerd maar voor mijn samenwerkingen etc. echt niet. Ik sla veel samenwerkingen af omdat ze niet bij mijn blog passen dus veel heb ik er niet. Misschien moet ik toch maar eens wat georganiseerder worden.