Als je regelmatig samenwerkt met bedrijven, en je een btw nummer hebt kan het zijn dat je te maken krijgt met facturen. Ik laat zien hoe je heel eenvoudig een factuur maakt, en laat je zien hoe ik een factuur maak. En wanneer maak je eigenlijk een factuur, en wanneer een kwitantie?
Ik heb nu iets meer dan een maandje een btw nummer, omdat ik toch geld begon te verdienen met mijn blog. Omdat ik de grote stap met de Kamer van Koophandel nog niet wilde maken (want daar ben ik echt niet groot genoeg voor!), besloot ik om enkel een btw nummer aan te vragen. Dit is overigens gewoon gratis, en kun je altijd aanvragen als je iets verdient met je blog. Het fijne is da gelijk dat je een factuur mag maken.
Factuur versus Kwitantie?
Als je geen btw nummer en een kvk nummer hebt, maak je een kwitantie. Een soort van bewijs van iets dat je geleverd hebt, bijvoorbeeld een artikel die je hebt geschreven voor een bedrijf. Als je wel een btw nummer en/of kvk nummer hebt, maak je voor je geleverde dienst een factuur. Klinkt simpel toch? En dat is het eigenlijk ook wel hoor. Wanneer kies je nou om een btw nummer en/of een kvk nummer aan te vragen? Nou heel simpel, als je iets met je blog verdient, of in het geval van de kvk van plan bent om er geld mee te verdienen. Ik heb dus enkel een btw nummer aangevraagd bij de belastingdienst, je bent dan ondernemer voor de belastingdienst, maar hoeft je niet perse in te schrijven bij de kamer van koophandel. Dit doe je alleen als je echt van plan bent om er je bedrijfje van te maken, en er geld mee wilt gaan verdienen.
Hoe ik een factuur maak
Het maken van een factuur is helemaal niet zo moeilijk. Ik gebruik daar graag de website Moneybird voor. Daar kun je gratis 3 facturen per maand versturen, al maak ik daar eigenlijk niet echt gebruik van. Ik maak de factuur en download vervolgens het pdf bestand waarna ik hem zelf via de mail verstuur naar het desbetreffende bedrijf. Om je een goed beeld te geven hoe mijn factuur eruit ziet, heb ik verschillende printscreens gemaakt. Hierboven zie je bijvoorbeeld het eerste deel van mijn factuur (de bovenkant). Daarin heb ik mijn logo verwerkt, mijn gegevens gezet, en verwerk ik de gegevens van het bedrijf. Daaronder maak ik per factuur een eigen code, hierboven zie je dat ik Factuur 2017-002 heb gebruikt in dit voorbeeld. Factuur 2017 staat voor dit jaar, en 002 die loopt steeds op na mate ik meer opdrachten heb gedaan. Hier heb ik 002 gebruikt. In dat zelfde kopje staat de factuur datum en de datum waarop het geld binnen moet zijn. In dit geval een voorbeeld van binnen 14 dagen, maar over het algemeen gebruik ik binnen 30 dagen betalen. Ook staat er in dat zelfde kopje een kenmerk, bijvoorbeeld Opdracht cadeautjes. Zo kan ik de factuur makkelijk terug vinden.
Verschillende onderdelen in een factuur
Nu ik het eerste gedeelte van mijn factuur al heb uitgelegd, gaan we door naar de onderkant van de factuur. Dit is allemaal nog op dezelfde bladzijde, en kost hooguit 5 minuten werk bij elkaar. Moneybird zorgt voor het makkelijk invoeren van informatie, waar ik echt enorm blij mee ben. Was ik in Word nog ruim een uur bezig om een factuur te maken, ben ik nu met 5 minuten klaar om hem te verzenden. Ook fijn is dat je adressen en bedrijf gegevens kunt opslaan zodat je ze vaker kunt gebruiken, zonder het opnieuw te hoeven invoeren. In dit gedeelte staat de opdracht omschrijving, de prijs, en daarbij de verrekende btw. (de BTW rekent hij automatisch uit!) Er komt dan een totaal bedrag uit. En helemaal onderaan heb ik gezet dat ik het bedrag binnen 30 dagen op mijn rekening wil hebben. En dat is de hele factuur. Appeltje eitje hoor, met deze website.
En dat is de hele factuur. Een nette opmaak, heel erg makkelijk om te maken, en eenvoudig te downloaden waarna je hem kan verzenden via de email. Ik gebruik hem nu sinds begin dit jaar, en kan hem echt aanraden als je regelmatig een factuur moet maken.
Maak jij wel eens een factuur? En hoe maak jij dit dan?
Zelf gebruik ik de factuur van Paypal. Maar is in precipe het zelfde 🙂
Op dit moment verdien ik geen geld aan mijn blog, het kost me alleen geld. Toch is dit wel een fijn artikel, wie weet voor de toekomst.
Een bedrijf dat mij benaderde voor het plaatsen van een banner (bepaalde periode) wou per sé dat ik hen btw berekende. Zodoende een btwnr aangevraagd. Ben niet voornemens om me bij de Kvk in te schrijven. Geef wel altijd alle inkomsten netjes op (niet dat dat veel is). Ik maak zelf een factuur in Libre Office writer (vergelijkbaar met Word, dit is het gratis alternatief).