Een manifest schrijven voor je blog?

Geïnspireerd door de boeken over bloggen, ben ik mezelf er meer in gaan verdiepen. Het schrijven van een manifest voor je blog. Waarom zou je dat doen, en waar is het eigenlijk goed voor? Inmiddels ben ik helemaal overtuigd, en heb ik zelfs al mijn eigen manifest geschreven. Hoe ik dit deed, wat je er in moet zetten en wat het doel ervan is, dat vertel ik je graag in dit artikel.

Een manifest schrijven, iets wat ik steeds weer tegen kwam in de boeken over bloggen. In het Wetboek voor Bloggers die ik eerder dit jaar al las stond er ook al een heel stuk over geschreven. En nu ik bezig ben in het boek How Blogs Work zag ik hetzelfde stuk weer staan. Geen idee wat een manifest was, en wat ik mij daar precies bij moest voorstellen. Ik moest dus op onderzoek uit, om te kijken of het voor mij ook van belang was om er eentje te maken.

Een manifest schrijven

Maar wat is nu eigenlijk een manifest? Heel simpel, het is een documentje die je schrijft waarin je vertelt wie je bent en waar je voor staat. Je kunt zo’n document zo lang of kort maken als je wilt. Als je maar voldoende duidelijk maakt waar je voor staat en wie je bent. Wat er dan zo al in dat document moet staan? Hieronder een lijstje met de punten die ik in mijn manifest heb verwerkt.

Wat schrijf je in een manifest?
– Wie je bent
– Waar je voor staat
– Waarom je wilt bloggen
– Wat je met je blog wilt bereiken of wat je doel is
– Wat is de boodschap van je blog
– Welke stijl je blog heeft (bepaalde uitstraling)
– Waarover je schrijft
– Hoe je dit doet (Foto’s, tekst etc)
– Wie je wilt aanspreken (doelgroep)
– Hoe vaak je wilt schrijven
mediakit
Ik heb mijn manifest bijvoorbeeld ook gelijk toegepast op mijn mediakit. Als je dit ziet, dan weet je ook gelijk wie ik ben, en waar mijn blog voor staat. Ook de stijl die ik toepas (kleuren – layout etc), komen hier weer in terug. Ik vind het belangrijk dat mensen mij aan bepaalde dingen kunnen herkennen. En ook duidelijk kunnen zien wie ik ben, en waar ik van houd. Zo zie je bijvoorbeeld de kleuren grijs, wit en licht roze veel terug in mijn blog, maar ook in mijn manifest, mediakit en tarieflijst.

Waarom een manifest voor je blog?

Je kunt een manifest vergelijken met een mini ondernemingsplan voor je blog. Elke keer als je twijfelt over iets, of je zit in een blog dip, pak je het document erbij, en weet je weer precies waarom je bent gaan bloggen. Wees hierin eerlijk naar jezelf, want als je als reden opgeeft dat je de grootste blogger wilt worden, dan zal je het bloggen niet lang volhouden. Daar straalt namelijk geen passie uit, en het zal lastig zijn om de vibe te vinden om door te zetten. Je hoeft echt geen concreet uitgewerkte doelen te beschrijven in het document, maar beschrijf wel waarom je bent of wilt gaan bloggen. Ik ben namelijk gaan bloggen als uitlaatklep, om mezelf ergens in te kunnen uiten. Dat ik hierbij bezoekers krijg op mijn blog, en ik samenwerk met bedrijven is niet mijn doel. Maar natuurlijk wel een hele leuke bijkomstigheid.

De basis voor je bedrijf

Als je van je blog je bedrijf wilt maken na een tijdje (waar ik nu bijvoorbeeld heel erg om twijfel), is het handig om je manifest erbij te pakken en te kijken naar je doelen. Je kunt je blog wel inschrijven bij de Kamer van Koophandel, maar als je er vervolgens helemaal geen geld mee wilt verdienen, is dat natuurlijk een beetje onzin. Zelf heb ik al een BTW nummer omdat ik dit zelf wel handig vond voor de facturen die ik maakte voor opdrachten. Een manifest kun je op dat moment dan ook aanpassen, en hier je zakelijke doelen ook in verwerken. Hier kun je in de toekomst altijd op terug vallen, en beslissen of je een opdracht wel of niet aanneemt. Of dat je bijvoorbeeld wel of niet met een bepaald bedrijf wilt samenwerken, omdat het in je onderwerpenlijst past.

Maar ook als hobby blogger is het fijn om af en toe terug te kunnen vallen op een documentje met daarin de basis. Met een half uurtje zit het document in elkaar, en daar heb je heel lang profijt van. Iedere blogger krijgt vroeg of laat te maken met een dipje, en die kan op deze manier snel afgelopen zijn. Neem de tijd om voor jezelf na te gaan wat je belangrijk vind, waar je naar toe wilt met je blog en waar je over wilt schrijven.

Heb jij een manifest voor je blog geschreven? Zo niet, zou jij het overwegen?

Volg:

8 Reacties

  1. 20 juli / 07:48

    Ik heb geen manifest voor mijn blog geschreven, wel iets wat er op lijkt! Maar dat was al weer een tijdje geleden en mijn visie is in de loop der tijd toch iets veranderd… Misschien goed om toch nog eens zo een manifest te schrijven! Erg leuk en handig! Handig en leuk artikel dit :). x

    • Carolien
      Auteur
      23 juli / 01:25

      Zeker handig om toch nog een keer te schrijven. Je kunt in de loop van de tijd altijd je manifest nog aanpassen. Succes in ieder geval.

  2. 20 juli / 10:46

    ik blog voor mijn eigen plezier dus een manifest is voor mij niet heel interessant.
    Maar die van jou ziet er heel goed uit ! 😀

    • Carolien
      Auteur
      23 juli / 01:26

      Ook dan is een manifest een optie. Nooit verkeerd om je ideeen en drijfsveer op te schrijven. Of dat nu is omdat je schrijft voor je plezier of om er meer van te maken.

  3. 20 juli / 13:21

    Ik twijfel al een tijdje over een manifest, en het staat op mijn to do lijstje. Alleen schuift het wel steeds naar achteren, met het idee van ‘dat komt nog wel’. Misschien toch maar eens tijd aan gaan besteden haha

    • Carolien
      Auteur
      23 juli / 01:27

      Gewoon een keer voor gaan zitten. Je zult zien dat je met een kwartiertje al klaar bent. Althans dat is wel de bedoeling want je weet waarom je blogt en wat je wilt. Dit goed verwoorden in een documentje en je bent klaar. Succes met het schrijven!

  4. 20 juli / 16:32

    Kende het nog niet… Maar dankzij jou weet ik nu wat een manifest is 🙂 Leuk geschreven!

    • Carolien
      Auteur
      23 juli / 01:28

      Dankjewel! Zeker de moeite waard om een keer te gaan schrijven.