Er zijn een aantal dingen die ik dit jaar nog moet doen waar ik tegenop zie. Als je een eigen bedrijf hebt dan komen er aan het eind van het jaar altijd een aantal dingen aan die niet echt het leukste werk zijn. Hoe ik ervoor ga zorgen dat deze dingen snel gedaan zijn?
Bedrijven die net als mij een voorraad hebben (bijvoorbeeld webshops), krijgen te maken met voorraadbeheer. In ieder geval 1 keer per jaar, op 31 december, krijg je te maken met inventarisatie. Je kunt het ook vaker per jaar doen, maar op 31 december moet het sowieso voor de jaarrekening.
Waar ik tegenop zie – inventariseren
Als je maar een paar producten in je webshop hebt dan ben je waarschijnlijk zo klaar. Maar als je net als mij tussen de 200 en 500 verschillende producten hebt die je ook nog eens 2 tot 50 keer op voorraad hebt, dan ben je wel even zoet met inventariseren.
Natuurlijk heb ik wel voorraadbeheer op de webshop, maar in de loop van de tijd (bij iedere handmatige handeling of inkoop) kunnen er foutjes in sluipen en kun je een verschil in voorraad krijgen. Omdat ik heel perfectionistisch ben en ook de administratie en boekhouding graag goed op orde wil hebben, wil ik alles handmatig natellen. Maar daar komt ook gelijk hetgene waar ik tegenop zie!
Waarom doe je het dan?
Als eerste natuurlijk om een kloppende boekhouding te hebben voor de het laatste kwartaal. Dat is belangrijk voor de belastingdienst. Tot 17 oktober maakte ik gebruik van de kleine ondernemersregeling. Dat betekend dat ik geen btw aangifte hoefde te doen en ook een minimale administratie hoefde bij te houden. Ergens had ik verwacht dat ik dit jaar nog niet uit de KOR zou komen, maar 18 oktober was het toch zover en dus moest ik me ook gaan voorbereiden op de btw aangifte van het laatste kwartaal. Uiteraard had ik al vanaf juli een boekhouding strak bijgehouden, maar bij de enorme voorraad die ik nu heb zijn er ook producten die (nog) niet op de webshop staan.
Ik ga er nu nog niet aan beginnen omdat er natuurlijk nog verkopen kunnen worden en dat maakt het alleen maar verwarrend. Daarom zal ik pas 31 december hieraan beginnen en voor die tijd zorgen dat nog zoveel mogelijk producten verkocht worden zodat het tellen ook minder lang hoeft te duren. Hoe minder producten, hoe minder werk en hoe meer ik ook op 1 en 2 januari weer kan aanschaffen voor het nieuwe jaar. Maar dat betekend wel dat ik 31 december en 1 januari drukke dagen voor de boeg heb met de voorraad.
Verstand op 0 en maar gewoon doen! Dat is het beste met projecten waar je het meest tegenop ziet.