Sinds april 2017 heb ik voor mijn blog een btw nummer. Ik kreeg met enige regelmaat betaalde opdrachten en de vraag naar een factuur. Nadat ik mij hier in had verdiept leek een btw nummer de beste oplossing. Maar hoe zit dat dan met de BTW aangifte? Is dat moeilijk, hoe werkt dat, en kan ik dat wel zelf?
Al 2 maal heb ik nu de BTW aangifte gedaan. Het leek veel moeilijker dan dat het is. Niet dat ik er een expert in ben, maar als leek kan ik jou wel het een en ander uitleggen. Want iedereen kan in principe zelf de btw aangifte doen. Zo moeilijk is het echt niet! Ik leg je precies uit hoe ik het doe, en hoe je het voor jezelf zo makkelijk mogelijk kunt maken.
BTW aangifte zelf doen
Nadat je bij de belastingdienst een btw nummer hebt aangevraagd krijg je papieren in huis voor de aangiftes. Klinkt allemaal heel eng en spannend, maar valt echt reuze mee! Hierin staat of je elke maand, elk kwartaal, elk half jaar of elk jaar btw aangifte moet doen. Zelf moet ik elk kwartaal de aangifte doen. Maak hier voor jezelf gelijk een schema van, en zet de datums in je mobiel of in je agenda. Zo vergeet je ze niet in te vullen en voorkom je een boete! Maak dan ook gelijk een documentenmap op je computer of laptop waarbij je elk kwartaal apart bewaard. Als je aangifte moet doen pak je de map erbij waar alle facturen van die periode in staan, en kun je de gegevens makkelijk invoeren.
Hoe vul je een aangifte in?
De BTW aangifte bestaat uit 5 onderdelen. Elk onderdeel zal ik hieronder even kort behandelen. Mochten jullie hier meer vragen over hebben, dan wil ik best elk onderdeel in een apart artikel helemaal uitleggen en voor doen. Maar voor nu even iets beknopter.
Deel 1: Prestaties Binnenland
Hieronder vallen alle leveringen van diensten en goederen die in Nederland plaats vonden. Prestaties belast met hoog tarief is 21%, je vult bij omzet in het bedrag zonder de BTW, en bij omzetbelasting vul je het berekende btw bedrag in. Bijvoorbeeld je vroeg voor een artikel 75euro exclusief btw. Je hebt dan 90,75euro ontvangen (inclusief btw), bij omzet vul je in 75euro, en bij omzetbelasting vul je in 15,75euro. Let wel op dat als je meerdere goederen of diensten hebt gehad, je dit allemaal bij elkaar op moet tellen. Zowel de omzet als de berekende btw. 1B is het lage tarief, dat is dus 6%, dit gebruik je tijdens het bloggen eigenlijk niet. Hier kun je dan in beide vakken 0 in vullen. 1C spreekt voor zich, ook die gebruik je eigenlijk niet, en hier vul je weer 2x 0 euro in. 1D is prive gebruik en die vul je in bij de laatste aangifte van het jaar (enkel in December). Hoe jij je prive en zakelijk gebruik verdeelt laat de belastingdienst helemaal aan jou over. Je kunt hier zelf een schatting maken. Vraag 1 E is het verleggen van de BTW, en hier heb ik tot nu toe geen ervaring mee als blogger zijnde. Dus ook hier kun je gewoon 2x 0euro in vullen.
Deel 2: Verleggingsregelingen
Hier heb ik zelf niet mee te maken, want bij betaalde artikelen schrijven heb je geen verlegging van de btw. Hier kun je dus gerust 0 euro in vullen.
Deel 3: Prestaties naar of in het Buitenland
Omdat ik zelf geen gebruik maak van diensten uit het buitenland, of samenwerk met bedrijven uit het buitenland kan ik bij elke kolom in dit deel 0 euro invullen.
Deel 4: Leveringen en diensten uit landen buiten de EU
Ook hier krijg ik zelf niet mee te maken, en zal je als beginnend blogger ook niet snel mee te maken krijgen. Hier kun je dus weer overal 0 euro in vullen.
Deel 5: Voorbelasting
Dan eigenlijk het deel die ik het meest lastigst vind. Want was is nu precies voorbelasting, en wat mag je wel en niet aftrekken van de btw? Het blijft voor mij nog steeds een groot vraagteken. Een camera die je koopt voor je blog of een laptop mag je bijvoorbeeld wel aftrekken, dat klinkt ook enigszins logisch. Maar hoe zit het met producten die je koopt voor blog om te testen er erover te schrijven? Iedereen zegt hier iets anders over, en daarom heb ik een mail gestuurd naar de Belastingdienst zelf. Hier hoop ik binnenkort antwoordt op te hebben, en hier een mooi artikel over te kunnen maken. Ik heb hier dus zelf alleen maar 0 euro ingevuld.
En dat is eigenlijk de hele btw aangifte. Stelt niet veel voor toch? Als je eenmaal weet wat je wel of niet moet invoeren, en waar jij gebruik van maakt, dan stel het niets voor.
Extra tips:
– Houd bij of de facturen zijn betaald, anders moet je namelijk een herinnering sturen, en eventueel een boete bedrag voor het niet uitbetalen. (of het desbetreffende artikel offline halen)
– Houd elke periode bij elkaar. Moet je per kwartaal aangifte doen, bundel die maanden bij elkaar.
– Noteer de aangifte datums.
Als je dit toepast kan er vrij weinig mis gaan en heb je binnen nog geen half uur de aangifte gedaan. Zo zie je maar, het hoeft niet zo lastig te zijn!
Doe jij ook btw aangifte? En snap jij de voorbelasting?