Alles wat je wilt weten over het effect van vitamines op je huid

Dat vitamines een belangrijk onderdeel van je voeding zijn, weet je waarschijnlijk wel. En dat vitamines goed zijn voor de huid, is je wellicht ook niet ontgaan. Wegwijs worden tussen al die verschillende vitamines en hun nut, dát is een ander verhaal. NIVEA neemt je mee in wie wat doet en waar je ze kunt vinden. Zo hebben vitamines via voeding effect op de huid, maar kunnen ze ook aan huidverzorging zijn toegevoegd.

Hieronder een overzicht van vitamines (vitamine A, B, C en E) hun werking én waar je ze eet en smeert. Zo geef je je huid van binnen én van buiten net dat beetje extra en ga jij met een stralend gelaat de dag tegemoet!

Vitamine A

Met vitamine A houd je je huid stevig. Het helpt fijne lijntjes verminderen, geeft je huid een jongere uitstraling en vertraagt de vorming van nieuwe rimpeltjes. Deze eigenschappen zijn te danken aan het feit dat vitamine A een antioxidant is: het beschermt je huid tegen vrije radicalen en kan zo vroegtijdige huidveroudering tegengaan. Antioxidanten helpen je dus bij het produceren van een gladde en stralende huid. Daarnaast is vitamine A effectief bij het behandelen van acné, puistjes en eczeem.

Je vindt vitamine A voornamelijk in dierlijke producten zoals vlees, zuivel, vis en ei, maar ook in wortel, boerenkool, spinazie en andijvie.

Vitamine B

Ook vitamine B – in al haar acht varianten – is een fijne bondgenoot tegen het ouder worden van de huid. Zo zorgen in het bijzonder vitamine B3 en B5 ervoor dat je huidcellen sterker worden. Ze helpen bij de vermindering van rimpels en beschermen je huid tegen schadelijke UV-stralen. Ze stimuleren de cel vernieuwing en helpen je huid haar vochtbalans op peil te houden. Vitamine B is dus jouw absolute go-to wanneer je last hebt van een droge of geïrriteerde huid.

Vitamine B3 en B5 eet je met rijst, peulvruchten, tarweproducten, broccoli en tomaat.

Vitamine C

Eerst even dit: Een stevige en jong-uitziende huid heb je voor een groot deel te danken aan collageen. Collageen is een belangrijk eiwit in ons bindweefsel wat er voor zorgt dat de huid haar elasticiteit en volume behoudt. Essentieel voor het aanmaken van collageen is vitamine C. Deze vitamine helpt dus bij de versteviging van je huid, maar vermindert daarnaast ook pigmentvlekken en helpt tegen rosacea. Vitamine C is ook nog eens een stevige antioxidant (daar hebben we hem weer) en beperkt schade van UV-stralen. Team work makes the dream work en daarom werkt deze vitamine het beste in combinatie met andere antioxidanten, zoals vitamine A en E.

Met het eten van citrusvruchten, kiwi’s en bessen, maar ook koolsoorten, tomaat, broccoli en (zoete) aardappelen krijg je vitamine C binnen.

Vitamine E

Vitamine E is een graag geziene gast op het feest der huidverzorging. Als antioxidant helpt het tegen huidveroudering en -beschadiging. Ook versterkt vitamine E de huid barrière, waardoor je huid makkelijker vocht vasthoudt en dus goed gehydrateerd blijft. Hiermee voorkom jij weer een droge huid! Ook wanneer je last hebt van een onregelmatige huid, is vitamine E on your side: dankzij herstellend vermogen pakt het donkere vlekken op de huid aan en vermindert het (acne)littekens. Last but not least, beschermt vitamine E je ook tegen schadelijke UV-stralen. Door UV-A en UV-B stralen te absorberen krijgen deze hierdoor geen kans meer jouw stralende huid vroegtijdig te verouderen.

Vitamine E vind je terug in veel soorten voeding: groene groenten, noten en zaden, blauwe bessen en mango, vis en schaaldieren, avocado en plantaardige oliën zoals hennepzaadolie.

Smeren maar!

Naast dat je aan je dagelijkse portie vitamines komt via voeding, kun je vitamines ook smeren via huidverzorging. NIVEA heeft fijne verzorgende producten beschikbaar waar vitamines aan zijn toegevoegd, zo wordt jou de keuze ietsje makkelijker gemaakt. Wist je bijvoorbeeld dat de nieuwe dagcrème van NIVEA NATURALLY GOOD met hennepzaadolie zowel vitamine A als E bevat?

About the author
25jaar, geboren in Rijssen, en afgestudeerd als Medisch secretaresse en gespecialiseerd pedagogisch medewerker niveau 4. En al 8 jaar actief als blogger.
%d bloggers liken dit: